A teremtő erő - Josh Agle interjú
A létezés minden aspektusa végtelenül komplex, sejtjeink szerveződése, ahogy általuk alakot öltünk, társas kapcsolataink minősége, mely saját gondolataink, önkifejezésünk eredménye, vagy, ahogy fát gyűjtünk egy tábortűzhöz, vagy éppen leülünk egy székre, hogy meghallgassunk valakit, és bármi, ami eszünkbe jut, megtapasztalhatjuk, hogy mindenhol ott a teremtés ereje. A művészet is teremtő, a művészt pedig munkájában leginkább, - akit talán nem is lényeg, hogy éppen tudattalan megérzés vagy tudatos döntés inspirál műve megalkotásában -, a szemlélő érzelmi világának megérintése motiválja, hogy új érzelmeket teremtsen. Következzen egy interjú egy valódi művésszel, Josh Agle-el, aki alkotásaival különféle nézőpontokba repít most minket és olyan gondolatokat oszt meg velünk, melyek az élet minden területén hasznosak lehetnek.
The Teraphim (Josh Agle)
Lajtár Lili (LL): Minek a hatására döntött úgy, hogy művész szeretne lenni?<
Josh Agle (JA): Egész életemben rajzoltam és festettem, és már kisgyermek koromban is azon töprengtem, hogy művész lehetnék. Amikor idősebb lettem, rájöttem, milyen nehéz művészként megélni, ezért üzleti tanulmányokat folytattam az egyetemen. Körülbelül az üzleti program felénél jártam, amikor úgy döntöttem, hogy az üzlet könnyű, de unalmas, ezért képzőművészeti szakra váltottam, és elhatároztam, hogy művész leszek.
LL: Honnan meríti az ihletet a műveihez? Mi motiválja Önt az alkotásban?
JA: Az ihletet sok helyről szerzem – lehet valami, amit megtapasztaltam, például egy buli Palm Springs-ben, vagy valami, amit láttam, például egy régi telefont egy használtcikk boltban. Leírom az ötleteimet, és van egy hosszú listám azokról a dolgokról, amelyeket le szeretnék festeni.
Azért vagyok motivált a művészet terén, mert szeretek olyan dolgokat alkotni, amelyek korábban nem léteztek. Fogok egy ötletet és néhány művészeti kelléket, és kitalálok valami teljesen újat.
LL: Mit tanácsolna annak, aki elvesztette a motiváltságát a művészet terén? Önnel már történt hasonló?
JA: Soha nem veszítettem el a motivációmat, de gondjaim már voltak az ötletekkel. Azt mondták, hogy folytassam az alkotások készítését, még akkor is, ha kifogytam az ötletekből, ezért csak vázlatoltam és vázlatoltam, míg eszembe nem jutott valami, mellyel elégedett lehetek. Ez majdnem húsz éve volt, és azóta soha nem fogytam ki az ötletekből.
LL: Mi a véleménye, mitől lesz tökéletes egy alkotás?
JA: Szerintem nincs olyan, hogy tökéletes mű. Egy művész örökké dolgozhat egy darabon, hogy tökéletesítse azt. A titok abban rejlik, hogy tudjuk, mikor érünk el egy olyan pontot, ahol a művészként elégedettek lehetünk a darabbal.
LL: Általánosságban mennyi időbe telik egynek az elkészítése és mi ennek a folyamata?
JA: Egy eredeti festmény több hétig is eltarthat. Egy ötlet vázlatával kezdem, majd addig finomítom, amíg elégedett nem leszek az általános koncepcióval. Ezután döntök egy színséma mellett, és az egész vásznat egy színnel festem le - a darabban uralkodó színnel. Ezt átfestem, kezdve a háttérben lévő dolgokkal, és haladok előre. Az utolsó dolgok, amiket festek, az előtérben vannak.
LL: Főleg mely témákat jeleníti meg a festővásznon és miért?
JA: A témáim a század közepi modern építészet, Palm Springs és trópusi/tiki jelenetek. Engem az 1950-es és 1960-as évek képvilága vonz, de úgy gondolom, hogy festményeim a jövőben fognak megjelenni.
LL: Tudomása szerint mely alkotásai iránt mutatnak nagy érdeklődést az emberek?
JA: Azok a művek, amelyek a jelek szerint a legnagyobb érdeklődést keltik az emberekben, azok a darabok, amelyek eltérnek a szokásos témámtól. Időnként megteszek valami váratlan dolgot, és ez sok embert megszólít. Ez azonban nem feltétlenül jelent műértékesítést.
LL: Minden művész más és más, így minden alkotásban egy a közös, hogy egyedi. Miért döntött a rajzfilmszerű festmények mellett?
JA: Szerintem nem a rajzfilmszerű leírás a megfelelő. Vizuálisan az 1950-es és 1960-as évek kereskedelmi művészete ihletett meg, amely az animációt is inspirálta abból a korszakból, és az 1990-es években egy animátorcsoportot is. Nem maguk a rajzfilmek inspiráltak, de van egy vizuális affinitás.
Blind Curve (Josh Agle)
LL: Mi a véleménye, mi a legnehezebb egy művész életében?
JA: A legtöbb művész számára a legnehezebb a megélhetés, miközben hű marad művészi elképzeléseihez.
LL: Miért kedveli a tiki kultúrát? Minek a kifejezésében segíti Önt?
JA: Életem első nyolc évét Hawaiin töltöttem, így azt hiszem, tudat alatt vonzódom a polinéz és tiki ábrázolásokhoz. Úgy tekintek rá, mint a menekülés és a konzumerizmus ötvözete, művészetem két nagy témája.
LL: Ön szerint mitől lesz valaki tehetséges a művészet terén?
JA: Számos tehetségre van szüksége egy sikeres művésznek, de egy művésznek nem kell mindegyikkel rendelkeznie:
Jó rajz- és festőkészség
Jó koncepciók
Egy koncepció megvalósításának képessége
Az a képesség, hogy olyasmit hozzunk létre, amire az emberek érzelmi választ adnak.
LL: Mit tart a legnagyobb kihívásnak egy alkotás elkészítésében?
JA: Számomra a legnehezebb egy olyan koncepció kitalálása, ami megmozgat, és szerintem pozitív hatással lesz a nézőre.
LL: Milyen üzenetei vannak az alkotásainak?
JA: Művészetem alapvető üzenete a lét időbeli örömeinek befogadására való felhívás. Vannak, akik hedonizmusnak vagy konzumerizmusnak nevezik, de nem szabad figyelmen kívül hagyni a kellemes élmények és szép dolgok iránti igényt. Ugyanakkor darabjaim gyakran üzenik azt, hogy veszélyei lehetnek a csillapítatlan epikureizmusnak.
LL: Van bármi, melyet esetleg hiányol az életéből? Milyen célok szerint éli a mindennapjait?
JA: Minden nap egy kísérlet arra, hogy megtaláljak valamit, ami hiányzik az életemből. Egyszerűen nem tudom, mi az. Igyekszem művészettel, fizikai tevékenységgel (főleg szörfözéssel) vagy élelmiszer- vagy médiafogyasztással megtalálni.
LL: Fordultak-e már Önhöz különleges kérésekkel? Ha igen, tudna mesélni egyet?
JA: Sok különleges kérést kapok, de általában nemet mondok rájuk. Olyan emberek kerestek meg, akik azt szeretnék, hogy fessem le házi kedvenceiket vagy házaikat. Néha látni akarják magukat valamelyik festményemen.
LL: Szeret interjúkat adni?
JA: Igen, ez jogos módja annak, hogy önmagunkról beszéljünk!
LL: Gyermekei milyen mértékben viszik tovább az Ön szellemiségét? Hogyan látja, általánosságban mitől függ, hogy egy gyerek mennyire befogadó az őt körülvevő világra?
JA: Nem tudom, hogy a spiritualitás a megfelelő szó-e a világnézetemre, de igyekeztem empátiát és azt a vágyat kelteni gyermekeimben, hogy jó világpolgárok legyenek. Azt is mondtam nekik, hogy kövessék a szívüket, amikor pályaválasztásról van szó – ha művészek, énekesek vagy autószerelők akarnak lenni, mert ezt szeretik, akkor ezt kell folytatniuk, és boldogok lesznek az életben.
Nem beszélhetek minden gyermek nevében, de gyermekeim világ iránti fogékonyságát az új dolgok megtapasztalása és új helyek felfedezése iránti izgalmam és örömöm befolyásolta.
High Roller Suite (Josh Agle)
LL: Hogyan lehet motiválni a fiatalokat az alkotások tiszteletére és megőrzésére?
JA: Ez egy közhely, de a képzettség nagy tényező a művészet megbecsülésében, és, ha megbecsülik, akkor meg is lehet őrizni. Az Egyesült Államokban 20 évvel ezelőtt mozgalom indult a művészeti programok iskolai finanszírozásának csökkentésére, hogy a tudomány, a matematika, az olvasás és az írás elsőbbséget élvezzen, de szerencsére ez a tendencia megfordult.
LL: Milyen üzenete van a fiatalok felé?
JA: Ugyanazt üzenném, amit a saját gyermekeimnek is: ha valamiért szenvedélyes vagy, igazán szerelmese vagy, akkor folytasd és formáld át a karriereddé.
LL: Sok érzés és gondolat kifejezésére alkalmas a festés, de ennek ellenére is biztos van olyan dolog, amelyeket mégsem lehet kifejezni általuk. Mi a véleménye, milyen nehézségek adódhatnak az érzésvilág átadásában?
JA: A festmények érzéseket és gondolatokat közvetíthetnek, de kevésbé érzelmesek, mint a zene vagy a filmek, mivel a festmények statikusak.
Az érzések átadásának nehézségei abból fakadnak, hogy általában senki sem áll a festmény mellett, hogy megmagyarázza a jelentését, vagy azt, hogy a művész mit remélt, hogy a néző hogyan fog érezni vagy reagálni.
LL: Van-e bármi, melyet a fenti kérdéseken kívül különösen fontosnak tartana megosztani?
JA: Az emberek azt kérdezik tőlem, hogyan lehetnek sikeres művészek. Három tanácsot tudok adni:
- Soha ne mondj nemet semmilyen lehetőségre, amikor elkezded, még akkor sem, ha a fizetés nem az, amit reméltél.
- Mindig tartsd be a határidőket. Ha egy galériának két, egyformán kedvelt művész közül kell választania, de az egyik betartja a határidőket, akkor azt a művészt választja.
- Készíts olyan műveket, amelyet szeretsz, és szívesen birtokolnál. A karrierem addig nem indult be, amíg meg nem festettem azt, amit szerettem volna, nem pedig azt, amit a vevők akarnak.
Köszönöm az interjút Josh Agle-nek, további sikereket a munkájában, és mindig jó időt a szörfözéshez.
How to Win Friends (Josh Agle)